Terug naar boven

Je tarief verhogen als therapeut door inflatie

Van de voorschotfactuur van energieleveranciers, over voeding tot de brandstof voor je auto. Het leven is dezer dagen een stuk duurder geworden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ligt de inflatie tijdens april 2022 op 11,2 procent op jaarbasis.

Als zzp therapeut stel je jou wellicht de vraag: Dien ik mijn tarief nu ook te verhogen? Kan ik dit zomaar doen? En welk tarief kan ik dan vragen?

We helpen je graag met dit denkproces.

Lees meteen meer over:
Wanneer stijgen de lonen?
Twijfel je over een tariefverhoging als therapeut?
Hoe bereken je jouw tariefverhoging?
Hoe breng je je cliënten op de hoogte?
Eenzelfde tarief voor alle cliënten?

Wanneer stijgen de lonen?

De omstandigheden waarin je professioneel actief bent, veranderen voortdurend. Denk maar aan de inflatie en stijgende kosten. In de cao’s van 2022 is volgens de AWVN opvallend vaak een vast minimumbedrag afgesproken waarmee de lonen omhoog gaan, naast de ‘gewone’ procentuele afspraken.

Terwijl cao-lonen dus worden gecompenseerd voor de hoge inflatie, moet je als zzp'er zelf ervoor zorgen dat je inkomsten niet te veel teruglopen. Je kan net als bij de cao-lonen de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen (prijsindex van het CBS). Of eenvoudiger, je kan gaan kijken naar de loonevolutie van de cao-lonen en/of contractuele lonen. Hoe je dit praktisch kan toepassen op jouw tariefstijging, leggen we hieronder verder uit.

Twijfel je over een tariefverhoging als therapeut?

Als therapeut kan en mag je jouw prijzen bijstellen. Zelf moeten beslissen over een loonsverhoging maakt dat veel therapeuten twijfelen. Hoewel je tarief verhogen niet voor elke zzp'er even makkelijk aanvoelt, hoef je je hier niet schuldig over te voelen. Ook als hulpverlener moet je immers je rekeningen kunnen betalen.

Een tariefverhoging verzekert dat jij op een duurzame en zorgeloze manier je beroep kan blijven uitoefenen. Die keuze is dus helemaal oké!

Zeker wanneer jouw tarief als zzp'er al die tijd onveranderd is gebleven, kan je zeker een tariefverhoging overwegen.

Enkele factoren die je kan meenemen bij het maken van een beslissing zijn:

  • Is het al lang geleden dat je je tarief hebt verhoogd?
  • Is de huurprijs van je praktijk opgeslagen?
  • Hoeveel zijn je andere kosten opgeslagen?
  • Werk je in een duurdere regio?

Hoe bereken je jouw tariefverhoging als therapeut?

Natuurlijk ben je als zzp'er helemaal vrij om zelf je tarieven te bepalen. Vind je het handiger om een soort maatstaf te hebben? Dan kan je gaan kijken wanneer je voor het laatst je tarief verhoogd (of vastgelegd) hebt en deze evenveel laten stijgen als de cao-lonen en/of contractuele lonen van de gemiddelde werknemer. Zoals je in onderstaande tabel ziet, zijn de contractuele lonen de afgelopen tijd iets meer gestegen dan de cao-lonen.

Overzicht stijging cao-lonen en contractuele lonen

Bron cijfers voor tabel en grafiek

Bijvoorbeeld:

  • Was je tarief €90 in juli 2019? Dan is je nieuwe tarief volgens de stijging van de cao-lonen €96,21
  • Was je tarief €90 in juli 2015? Dan is je nieuwe tarief volgens de stijging van de cao-lonen €103,90

Berekening: nieuw indexcijfer (2022 kwartaal 1) / oud indexcijfer *100 – 100 = procentuele loonstijging

Vb. vanaf 2019: 122,5 / 114,5 * 100 - 100 = 6,9% loonstijging => €90 * 1,069 = €96,21
Vb. vanaf 2015: 122,5 / 106,1 * 100 – 100 = 15,45% loonstijging => €90 * 1,1545 = €103,90

Uiteraard kan je als zzp'er ook even samenzitten met je boekhouder. Welke onkosten heb je allemaal? En welke van deze onkosten zijn de voorbije tijd duurder geworden? Ook op die manier kan je berekenen wat je nieuwe tarief moet zijn.

Hoe breng je je cliënten op de hoogte?

Twijfel je vooral omdat je niet goed weet hoe je jouw cliënten op de hoogte moet brengen van een prijsverhoging? Je kan bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen je huidige en nieuwe cliënten.

  • Bij nieuwe cliënten kan je voorafgaand aan de eerste sessie meteen je nieuwe tarief communiceren en vertellen dat dit reeds jouw geïndexeerd tarief is.
  • Bij huidige cliënten kan je er voor kiezen om je tarief niet te verhogen of hen te zeggen dat je binnen een bepaalde termijn je tarief zal verhogen.

Transparantie is in beide gevallen belangrijk! Vermeld je nieuwe tarief duidelijk op je profiel.

Eenzelfde tarief voor alle cliënten?

Als zzp'er ben je vrij om in je tarief bijvoorbeeld (al dan niet tijdelijk) een onderscheid te maken tussen nieuwe en huidige cliënten.

Of om bijvoorbeeld met een sociaal tarief te werken voor kwetsbare groepen. Hoeveel dat sociaal tarief kan bedragen, en hoeveel cliënten je per maand aan dat tarief kan aannemen, bereken je eventueel samen met je boekhouder.

Wat je ook kiest, het is belangrijk dat jij je er goed bij voelt. Je hoeft je tarieven niet aan te passen, maar het mag wel. Een correct tarief is gewoon belangrijk om de toekomst van jouw praktijk te verzekeren. Zo kan ook jij mensen blijven helpen.