Terug naar boven

Samen veerkrachtig: dit moet je weten over ‘veerkracht’

Misschien vraag je je wel af wat veerkracht nu precies is? Waarom is het belangrijk om veerkrachtig te zijn? En kan je leren hoe je veerkrachtiger wordt? Lees hieronder snel verder!

Wat is veerkracht?

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag en daar misschien zelfs sterker uit te komen.

Het gaat niet enkel om ‘terugveren’ naar hoe je je daarvoor voelde, maar ook over doorgroeien daarna. Het meemaken van negatieve gebeurtenissen kan namelijk een van de manieren zijn waarop we als mensen groeien.

Waarom is veerkracht belangrijk?

Druk, druk, druk. Het lijkt wel alsof de wereld steeds sneller draait. Meer dan ooit worden we blootgesteld aan een overdosis prikkels: op het werk, op sociale media, op het nieuws… Deze continue stroom aan veranderingen kan overweldigend aanvoelen, waardoor je stresssysteem overuren draait.

Ook corona deed de afgelopen tijd zijn duit in het zakje. Tegenslagen en teleurstellingen zorgden voor de nodige uitdagingen. Misschien had je het gevoel dat je bepaalde dingen niet aankon. Of dat je geen kracht had om door te gaan bij een moeilijk moment.

Als je veerkrachtig bent, sta je stevig in je schoenen in moeilijke tijden. Je weet dat je daarna weer recht veert. Uiteraard betekent dit niet dat je je niet boos of verdrietig voelt op zo’n momenten. Maar je weet dat je een moeilijke situatie kan overwinnen en dat je er uiteindelijk sterker uitkomt. Veerkracht zorgt ervoor dat stress zich niet opstapelt. Dat je de tegenslagen die op je wegen van je af kan zetten.

Veerkrachtiger worden kan je oefenen

Uiteraard hoef je niet te panikeren wanneer je je op dit moment niet veerkrachtig voelt. Veerkrachtig worden is namelijk iets wat je kan leren. Dankzij deze oefeningen helpen we je alvast op de juiste weg!

Oefening 1: leer positief denken over jezelf

Start met een positief dagboek waarin je elke dag minstens één positief moment noteert. Schrijf daarna ook één ding op waar je trots op bent. Dit kan bijvoorbeeld een kleine goede daad zijn, of een eerste stap richting iets wat je wil bereiken. Na een tijdje zal je merken dat het makkelijker wordt om positief over jezelf te denken.

Oefening 2: leer je grenzen stellen

Is er iets waar je al een tijdje tegenop ziet? Zijn er bepaalde zaken waar je liever mee wil stoppen? Denk na en oefen in het stellen van je grenzen.

Dit doe je o.a. door de eerstvolgende keer, wanneer iemand je iets vraagt waar je geen zin in hebt of geen tijd voor hebt, beleefd maar kortdaad ‘nee’ te zeggen. Óf voel je je daar niet meteen moedig genoeg voor, geef dan aan dat je er even over wil nadenken en geef jezelf zo wat meer tijd om comfortabel achter je ‘nee’ te staan. Kleine stapjes zijn ook oké!

Je zal merken dat het stellen van je grenzen oplucht én je stressniveau verlaagt.

Oefening 3: leer om hulp vragen

We denken nog al te vaak dat we alles alleen moeten oplossen. Niks is echter minder waar. Om hulp durven vragen is moedig en verhoogt je veerkracht.

Neem een blaadje papier en noteer de namen van mensen die je om hulp kan vragen als je ergens mee zit. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen uit je familie, vrienden- of kennissenkring zijn, mensen waarmee je dezelfde hobby deelt, collega’s, buren, enz.

Maak gerust ook kolommetjes met onderwerpen! Zit je relatie even een dipje, met wie wil je het daar dan liefst over hebben? Of je werk geeft je tonnen stress, wie kan je helpen dit even door te praten? Zo weet je gericht op wie je kan en wíl terugvallen in moeilijke momenten.

Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd rekenen op een luisterend oor van een therapeut of coach. Zij kunnen je helpen om met je situatie om te gaan én algemeen veerkrachtiger in het leven te staan.

Je zal merken dat je bij meer mensen terechtkan voor een goed gesprek of hulp, dan je in eerste instantie dacht. Je staat er op moeilijke momenten niet alleen voor.

Nog meer weten over ‘Samen veerkrachtig’? Volg ons op Facebook voor tips en inspirerende getuigenissen rond veerkracht.